Ministerie van Buitenlandse Zaken

Dutch Diplo Talk

MODI-MANIA: India in ban van nieuwe premier

23 Jan 2015

Dutch Consul General Mumbai

Leider handelsmissie DGBEB Simon Smits tijdens Road-Fiets-Show in Gujarat samen met ambassadeur Stoelinga en Consul-Generaal Van Leeuwen. Auteur had zijn oranje sjawl al moeten afstaan: kleur oranje ook een belangrijke en populaire Hindu-kleur, en de verkiezingskleur van premier Modi.

India is volledig in de ban van hun nieuwe premier Modi die sinds mei vorig jaar dit immense land van meer dan 1.2 miljard mensen bestuurt. Alles waarop een afbeelding van Modi past is verkrijgbaar: van Modi-maskers, Modi-thee (Modi is van relatief lage afkomst binnen het Indiase systeem en was ooit thee-verkoper in treinen, Chai-walla zoals ze dat hier noemen) tot digitale Modi-selfie hoeken waarmee je digitaal een selfie kan laten maken met premier Modi en zijn arm om je heen. Tijdens een grote economische conferentie in de deelstaat Gujarat waar ik 2 weken geleden samen met 65 Nederlandse bedrijven was er zelfs een speciale Modi-fashion stall waar bezoekers een Modi-outfit op maat konden laten maken. Een mooi strak gesloten jasje zonder kraag en das is zijn trade mark. Blij glimlachende deelnemers staat in een lange rij voor een outfit als hun premier. Ik kon zelf ook amper de verleiding weerstaan.

Sinds zijn verkiezingscampagne is er een indrukwekkende Modi-wave op gang en India. Het optimisme over de toekomst is enorm en overal voelbaar en staat in schril contrast met het jaar ervoor toen de Indiase rupee op instorten stond en kapitaal het land uitvluchtte.

De reden voor het optimisme is met name gebaseerd op Modi’s pro-business en investment trackrecord in de deelstaat Gujarat waar hij 12 jaar de scepter zwaaide. Hij wist van Gujarat een aantrekkelijke vestigingsplaats te maken voor het bedrijfsleven, pakte corruptie aan, zorgde voor goede infrastructuur en zag er vaak persoonlijk op toe dat bepaalde vergunningen snel werder afgegeven. Gujarat groeide in die periode met meer dan 10% per jaar. Gujarat staat nu bekend als Vibrant Gujrat, en India hoopt dat Modi nu hetzelfde kan doen voor hele land. Het optimisme wordt gedeeld door de Wereldbank die verwacht dat India binnen 2 jaar China voorbij streeft in economische groei. Het Modi-effect is overal zichtbaar: gelijk al na aankomst in Gujarat vielen me de wegen op, je bent gewend aan pot-holes, maar ik zag overal goed onderhouden brede wegen.

Tegenover dit optimisme staat de realiteit. India staat nog steeds heel laag (142) op Wereld Bank Ease of Doing Business. En dat voel ik in mijn functie dagelijks. Er gaat geen dag voorbij wanneer ik niet een teneer geslagen Nederlandse ondernemer spreek over de vele obstakels en uitdagingen die zaken doen met India met zich mee brengt. Zakendoen in India betekent heel veel geduld hebben, met nadruk op heel en veel. Indiase functionarissen, hoe vriendelijk en beleefd ze ook zijn, kunnen vaak tientallen redenen of regels (vaak nog Britse regels uit de 19e eeuw) ophoesten waarom een vergunning niet kon worden verleend, of waarom een NL schip niet de haven uit kan, ook al kost dat oponthoud honderdduizenden euro’s per week. Op verzoek van de ondernemer ga ik dan –even vriendelijk en beleefd – langs bij zo’n functionaris om de zaak te bespoedigen. Meestal wordt dan gezegd: geen probleem, we lossen het op. En zeker in het begin van mijn plaatsing hier loop je dan naar buiten met een goed gevoel, maar hoe langer je hier bent, hoe sneller de twijfel toeslaat, en jawel, vaak is een tweede brief, of derde bezoekje nodig, maar uiteindelijk wordt het meeste wel opgelost. Alleen het slurpt energie, steeds weer er tegenaan, tegenslag, en vertraging, maar allemaal part of life in India. En daar komt mijn karakter ook nog bij, geduld niet m’n sterkste kant. Gelukkig is er hoop: een hoge Indiase functionaris zei tegen mij na een half jaar India: ‘don’t worry, India will tame your impatient Dutch protestant blood’. Het is inmiddels half getemd.

Ondertussen blijft de immense Indiase markt Nederlandse ondernemers trekken. Een Nederlandse mini-Modi wave is voelbaar. Zo ontvingen we de laatste 3 maanden 4 grote handelsmissies uit Nederland. En gezien de omvang van de markt, met een middenklasse van enkele honderden miljoenen mensen, en een van de sterkst groeiende economieën ter wereld, is er voor veelal grotere NL bedrijven eigenlijk geen keuze om wel of niet in India actief te zijn: wie global speler wil worden of blijven kan niet om de Indiase markt heen. Het kost je wel je veel veel geduld, veel veel energie, en temt India uiteindelijk misschien je Nederlandse bloed inderdaad wel.

Share Button

About the author

Geoffrey van Leeuwen
Written by Geoffrey van Leeuwen

Geoffrey E.W. van Leeuwen

Born 7-2-1971 in The Hague

Geoffrey van Leeuwen is the Dutch Consul General in Mumbai, responsible for consular and trade relations with the southern part of India.

Since starting his career at the Dutch foreign office in 1996, he was posted at home and abroad in several positions (a.o. crisis management-officer) and at different missions (Hanoi, Almaty, Sofia and Islamabad). Most recently he was heading the security and defense policy division at the Ministry of Foreign Affairs in The Hague and was the Civilian Representative of the police training mission in Afghanistan.

Geoffrey van Leeuwen read law at Leiden University, and international relations at Science Po in Paris and Cambridge University, UK.

Other recent posts by Geoffrey van Leeuwen

    • Geen andere posts gevonden

All posts by